نوشته شده توسط : تیم پزشکی

بارداری زمانی است که یک اسپرم و یک تخمک ملاقات می کنند و تخمک بارور می شود. هنگامی که یک مرد انزال می کند، میلیون ها اسپرم آزاد می شوند که شامل تعداد نسبتا بالایی از اسپرم های X و Y هستند. سریع ترین اسپرم در نهایت به تخمک می رسد و آن را بارور می کند و این اسپرم جنسیت نوزاد را تعیین می کند. این اسپرم همچنین هورمون ها و فرایندهایی را که جنین در طی هفته ها دنبال می کند را تعیین می کند. اگر اسپرم X تخمک را بارور کند، اندام تناسلی نوزاد به صورت  (XX) یک خانم رشد می کند. اگر اسپرم Y  تخمک را بارور کند، اندام تناسلی نوزاد به صورت  (XY) مرد رشد می کند.

غیرفعال کردن کروموزوم X

غیرفعال کردن X نقش مهمی در تشکیل جنین زن دارد. در داخل بلستوسیست (مجموعه ای از سلول هایی که در نهایت تبدیل به جنین می شوند) یکی از کروموزوم های X در هر سلول در حال رشد غیرفعال می شود. کروموزوم های غیر فعال شده X بعدا به رشد جنین باز می گردند. با این حال، برخی از زنان غیر فعال شدن X را تجربه نمی کنند و مسئله این منجر به وجود یک اختلال شناخته شده به نام سندرم ترنر (سندرم داون در بارداری: علت، علائم و درمان ) می شود.

10 مرحله تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

1- در ابتدا هر دو جنسیت مشابه هستند

جنسیت جنین تا ماه سوم بارداری مشخص نمی شود زیرا هر دو شبیه به هم می باشند. اندام تناسلی هر انسان از غده جنسی و جفت ارگان های جنسی تشکیل شده است. خواص غدد جنسی شکل اندام جنس خارجی را تعیین می کند.
آنها سلول جنسی بالغ قابل تکثیر را تولید می کنند که حاوی آنچه فرزندانشان به ارث می برند (DNA) می باشد. به طور کلی، تمام جنین ها در ابتدا به صورت جنسیت زن شروع به رشد می کنند.

غدد همچنین هورمون های جنسی اولیه را تولید می کنند. اندام های خارجی کیسه بیضه، آلت تناسلی، ولو و مهبل (واژن) هستند. در حالیکه هر دو جنسیت ارگان های خارجی مشابهی دارند، غدد و دیگر ساختارهای داخلی هم اکنون شروع به رشد کرده اند.

در حدود هفته 7-9، هنگامی که اندام های تناسلی خارجی شروع به شکل گیری مرد یا زن می کنند، این فرایند تحت تأثیر خواص غدد قرار می گیرد.

2- عامل تعیین کننده جنسیت جنین پسر

هرچند اسپرم X یا Y یک تخمک را بارور می کند، اثر کامل آن تا هفته 7 بارداری  قابل توجه نخواهد بود. تمایز جنسیتی نیاز به یک عامل هدایت کننده دارد که از ژن های مختلفی که یک ژن تعیین کننده ژن در کروموزوم Y دارند، می آید. این به عنوان عامل تعیین کننده تست (TDF) شناخته می شود.

این عامل همچنین به عنوان پروتئین (Y (SRY تعیین کننده جنسیت شناخته شده است. اگر این عامل در جنین حضور نداشته باشد، جنین در حال رشد دختر خواهد بود. با این حال، در صورت وجود آن، آزاد شدن هورمونهای مردانه به منظور تسهیل رشد اندام های تناسلی مردانه تحریک می شود.

تحقیقاتی در این مورد به طور گسترده انجام شده است. یکی از تحقیقات اعلام کرد که عدم وجود SRY، حتی در کودک XY می تواند منجر به رشد جنس زن شود.  در حالی که جنین به عنوان جنس زن رشد می کند، ظهور این ژن بین هفته های 6 تا 8 شکل گیری جنین، رشد ساختار زنانه در مرد را متوقف می کند.

ادامه در لینک زیر 

زمان تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

 

 





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: